Followers


Maafkan aku. Aku ini bukan seorang pencipta novel atau apa-apa pun. Tapi aku hanya manusia yang biasa. Aku ini seorang yang suka mentaip, mencerita, meluahkan perasaan aku ini. Blog ini sudah menjadi sebuah diary aku. Semua kisah yang disini adalah kenyataan dan benar. Bukan hanya rekaan atau tipu. Terima Kasih.

Menterjemahkan.

Tips cegah masalah mulut berbau .

Hai kawan-kawan yang terhormat (tuiiiihh , hormat la sangat) Hari ini hari pertam puasa kan ? Okay fine ,Elvi ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada semua warga Islam . Jangan tak puasa pula , berdosa BESAR tu . (eh eh , besar keh beb ?) Dah dah sekarang mari kita ke topik hari ini . Topik hari ni 'Tips cegah masalah mulut berbau' . Tadi sebenarnya Elvi baru jea beborak dengan sesorang tut ... (sesiapa yang tersa coklat,dia la terasa manisnya) Nasib baik la cakap melalui fon kalau face to face ? Haiiiyaaa , pening ouh kepala saya . Hihi . Maklum la hari puasa pun kena la jaga kebersihan kan ? Jangan disebabkan puasa malas nak jaga kebersihan tu . Adakah anda hadapi masalah apabila bercakap dengan sesiapa kerana tiap kali anda buka mulut semua mula rebah ?



Atau pun ramai yang sering kali tersalah anggap terhadap anda ?




Mungkin mak anda pun dah letih mencarikan pasangan kerana wanita tidak berani mendakati anda walaupun wajah anda amat tampan !



Ini adalah gara2 mulut berbau yang membuatkan orang tidak selesa menghampiri anda . Mungkin bukan anda , dan barangkali anda berdepan dengan orang macam ini . Tetapi segan untuk menegurnya kerana risau akan menyingung atau memalukan dia  .

Itu perkara biasa . Kalau yang berani mati tu , mungkin lah tegur juga . Tapi kepada yang segan2 ada beberapa caranya .



Mula2 haruslah berus gigi ! Pagi2 tu wajib dan harus selepas makan . Ini adalah untuk meneutralkan semula mulut anda selepas makan macam2 .

Jangan fikir berkumur dengan tu dah cukup sebab bakteria yang menyebabkan bau mulut tu tak akan ikut air tu pun . Betul~ Tak caya cuba lah .


Lagi satu adalah dengan mengunyah gula-gula getah ! Ni yang paling mudah lah sebab boleh beli kat kedai runcit dan boleh dibawa kemana2 pun . Dan Elvi rasa semua pun tahu semua ni . Hehe~

Kunyah daun papermint takkan menghilangkan bau mulut anda tetapi hanya menyegarkan anda bila mengunyah jea . Makan gula2 pun tak banyak bagi kesan kepada bau mulut anda . Tapi mungkin juga jika yang kuat baunya boleh kot .

+++++++

Tapi ada kemungkinan bila kawan kita konon nak kongsi gula-gula getah tu bukan sekadar nak tunjuk baik dengan kita . Haha~